keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Amigurumi-kirjoja

Päivitetty 10.11.2014

Amigurumi-kirjoja ei vieläkään löydy kirjakaupoista kovin hyvin. Tai jos löytyy, niissä ei rehellisyyden nimissä ole kovin kauniita ohjeita. Kirjastoissa on jonkin verran kirjoja, joten kannattaa tutkia niiden valikoimia ja tehdä kaukolainoja. Itse olen ostanut Amigurumi-kirjoja lähinnä Adlibriksestä. Kun hae-kenttään kirjoittaa sanan amigurumi, löytää ohjekirjat helposti. Voit myös käyttää hakusanaa crochet animal. Olen tilannut lähinnä englanninkielisiä kirjoja. Nykyään löytyy kirjoja myös muilla kielillä ja suomenkielisiäkin on tullut jonkin verran.

Lan-Anh Bui & Josephine Wan: Amigurumi on yksi lempikirjojani. Olen tehnyt tästä monia ohjeita. Nämä amugurmit ovat söpöjä ja sopusuhtaisia. Tämä oli minun ensimmäinen amigurumi-kirjani ja tätä voin suositella myös muille. Tästä kirjasta olen tehnyt muun muassa Balettipupun, tipun ja pingviinin sekä kirahvin.




Kyuuto: Japanese Grafts Amigurumi -kirjassa on muutamia todella kivoja ohjeita. Tässä, kuten monissa muissakin kirjoissa on ohjeita, joita luulisi ihan eri eläinlaji edustajaksi, kuin mikä eläin ohjeen mukaan on kyseessä. Tässä kirjassa on kiva sammakon ohje.




Brigitte Read: Supersuloiset maskotit. Näin virkkaat 35 pirteää pikku ystävää -kirja oli talvella 2012 Suomalaisen kirjakaupan alennusmyynnissä. Tästä olen tehnyt vasta yhden eläimen, eikä siitä tullut kovin onnistunutta.







Mitsuko Hoshi: Ami ami dogs. Seriously Cute Crochet! -kirjassa on ohje 12 erilaisen miniatyyrikoiran tekemiseen. Tuohon kuvaan tuli ruotsinkielisen kirjan kansi, mutta omani on englanniksi. Näitä ohjeita ei ole ihan helppo lukea, enkä suosittele näitä ensimmäisiksi amigurumeiksi. Minä olen virkannut tästä kirjasta erilaisia mäyräkoiria.







On olemassa joukko amigurumi-kirjoja, joiden eläimistä ei ihan tiedä mitä ne ovat ja kuvien eläimet on tehty paksusta villalangasta. Annie Obaachan on tehty useampia kirjoja, joista mistään en ole innostunut. En tästäkään. Epähuomiossa tosi tilasin tämän itselleni.



Tässä kirjassa on ohje Amineko-kissan tekemiseen ja erilaisia variaatioita siitä. Minäkin olen niitä tehnyt.





Mia Bengtssonin kirjoja löytyy kirjastoista suomeksi. Netistä ei näytä enää löytyvän kahta ensimmäistä kirjaa kuin ruotsiksi, kolmas kirja löytyy suomeksikin.













Tästä kirjasta olen tehnyt tuon ison virtahevon.



Ana Paula Rimolin ohjeet tunnistaa helposti. Näissä kahdessa kirjassa on paljon kivoja ohjeita.






Tämän kirjan ohje on muun muassa pöllö, joka on hyvä ensimmäinen amigurumi.


Amigurumi!

Elisabeth A. Dohertyn kirjassa Amigurumi! on muutamia kivoja ohjeita. Nuo puetut hahmot ovat aika hauskoja.

VÕLUVÄEGA MÄNGUASJAD. AMIGURUMI TEHNIKAS HEEGELDAMINE

Kieli ei ole amigurumien teossa este. Mari-Liis Lillen eli Lilleliisin ohjeet ovat tosi kivoja. Lilleliisin ohjeita olen tehnyt paljon, vaikka minulla ei tätä kirjaa olekaan. Olen ostanut ohjeet yksittäin. Tässä päivityksessä on linkki moneen tekemääni Lilleliisin ohjeeseen.


Uusi ohjekirjoja ilmestyy koko ajan. Kannattaa siis seurata netin kirjakauppoja.

3 kommenttia:

  1. Tuo ensimmäisenä mainittu kirja lähti mukaan mainitsemastasi nettikirjakaupasta. Kummastakaan en ole aikaisemmin kuullut mitään :D Kätevä kauppa, edullinen ja toivottavasti nopea :)

    VastaaPoista
  2. Minulla on tuo Virkkaa amigurumi! Minulla siitä on tullut hienoja eläimiä ja itse kyllä tunnistan nuo! Itse pidän siitä kirjasta, vaikkakin muokkailen ohjeita joskus mieluisimmiksi ja usein suunnittelen amigurumini itse ;)

    VastaaPoista
  3. Olen parhaillaan Belgiassa ja löysin hauskan flaaminkielisen ohjevihkosen, jonka välissä oli vinkkejä muista vihkosista. Pitää tutkailla niitä. Flaamiahan en osaa, mutta numerot riittää :)
    Olen muuten unohtanut lisätä ainakin yhden uuden ohjekirjani

    VastaaPoista